• 14/02/2024

Skjefte barnehage er en en kostholdsbevisst barnehage. Vi følger helsedirektoratets kostholdsråd med stort fokus på et sunt og variert kosthold.  I barnehagen tilbyr vi lunsj og fruktmåltid. Frokost har barna med selv. Vi er opptatt av at barna skal få gode matvaner tidlig og at de skal oppleve matglede i barnehagen. For at barna skal oppleve dette er det viktig med god tid rundt måltidet og et sunt og variert kosthold der barna kan være med og tilberede måltidene sammen med en voksen.

Frokost: Frokost i barnehagen er kl 8.30. Barna har med seg egne matpakker og vi har fokus på en koselig morgenstund og en fin start på dagen.

Lunsj: Vi har varmmat en gang pr. uke, med stor variasjon på menyen. Når vi ikke har varmmat har vi smøremåltid med brød og variert pålegg, samt grønnsaker. Under måltidet tar vi oss god tid til å spise, snakke, smøre på etc. Vi er opptatt av å spørre høflig, vente på tur, si takk og vær så god, smake på forskjellig typer mat, mestring av det å smøre på selv og spørre om hjelp når det trengs. Vi oppfordrer til et variert kosthold og fokuserer på å være positiv til nye smaker og matretter.

Vi er 5-omdagen barnehage. Barn er avhengig av jevn tilførsel av energi og og næringsstoffer for å vokse og utvikle seg. Vi er opptatt av at barna skal få i seg nok frukt og grønt i løpet av dagen og barnehagen skal være en aktiv bidragsyter til et sunt og godt kosthold da barnehagen utgjør en betydelig del avbarnets totale kosthold. I tillegg til at vi er 5-om dagen barnehage dyrker vi også litt grønnsaker selv samt at vi sanker bær på høsten som vi kan bruke utover vinteren. F.eks til å ha på havregrynsgrøten eller lage smoothie av

Frukt: På ettermiddagen er det godt med en liten pause i leiken, samt noe å spise på. Vi har felles fruktstund ute eller inne, alt etter vær og vind. Vi serverer da frukt, bær, grønnsaker og også knekkebrød ved behov for litt ekstra i magen. Fruktstunda er en fin markering på at dagen snart er slutt der vi kan snakke om hva vi har opplevd gjennom dagen.