|
Uteliv og turer
Vi har et stort fokus på uteliv, og har flere turdager i løpet av uka. Vi har flotte turmuligheter i nærområdet og har som regel med oss matpakke og drikke. Noen gangen lager vi også varmmat på bål. Barna har med seg egen tursekk med matboks og drikkeflaske. Vi smører matpakke til turen i barnehagen. Å gå på tur gir mange gleder, og er
veldig lærerikt. Vi kan benytte oss av de fleste fagområdene på slike turer.
Alle årstider har sine egenskaper
som vi gjør oss nytte av på turer: løvblader om høsten, snø og is om vinteren,
dyre -og fuglelivet som forandrer seg året rundt, blomster og insekter om
sommeren osv.
Det å bruke sansene; lukte, se, smake, føle, høre, samt oppleve å få erfaring,
er med på modningsprosessen. Når vi går på tur så trenger ikke selve turmålet
være det viktigste med hele turen, men alt hva vi opplever på tur dit og
hjem igjen. Kanskje ombestemmer vi oss på veien og bruker heller tid på å
studere maurtua enn det opprinnelige turmålet. Det handler om å få lov til og
utforske det barna synes er spennende og er nysgjerrig på: naturen, trafikken,
se på byggeplasser og gravemaskiner, traktorer, se oss rundt om i nabolaget, landsbygda,
andre lekeplasser etc.
Andre gleder vi opplever når vi er
på oppdagelsestur i nærmiljøet er at barna kjenner stolthet og glede over sin
egen mestring, for eks. å gå i nedoverbakke i kupert terreng, hoppe over
dammer, balansere på fortauskanten. Og det å gå sammen med et annet barn, bidra
til å hjelpe noen opp hvis det gikk litt fort i nedoverbakken, holde i hånda,
gjøre ting sammen er med på å utvikle vennskap.
Turene organiseres slik at barna
blir delt inn i små grupper. Vær og vind avgjør
lengde og mål for turen.
På turer må vi også gå i trafikken,
og følge tur-regler. Derfor er mest praktisk å dele oss i mindre grupper etter
tau å holde i voksne. Hvilken side av veien vi skal gå på skal læres, se oss
godt for, bruken av refleksvest, og det å ha respekt for biltrafikken.
(
19/02/2016
)
|
|