Voksne
  • Storbarnsavdeling

14/02/2024

Fantasiskogen er en storbarnsavdeling med barn i alderen 3-6 år. Grunnbemanningen er på 4 ansatte. På Fantasiskogen har vi delt oss inn i to faste grupper med faste voksne. Dette for å kunne følge opp hvert enkelt barn best mulig. Haregruppa og ekorngruppa. Vi er ute store deler av dagen og på tur flere ganger i uka.

På storbarnsavdelingen har vi fokus på å skape et trygt og godt leke- og læringsmiljø for barna. Lek har en fremtredende plass i barns liv og er en av de viktigste uttrykksformene for barn. Vi legger til rette for at barna skal få fremme sosial kompetanse gjennom lek, og at leken skal skape opplevelse av fellesskap og tilknytning, Vi ønsker å skape gode lærings- samspillsarenaer der vi legger opp til gode samtaler med barna, positive opplevelser og mestring.

• Uteliv og turer

14/02/2024

Et av våre satsningsområder er uteliv, og vi har flere turdager i løpet av uka. Vi har flotte turmuligheter i nærområdet og har som regel med oss mat og drikke. Noen gangen lager vi også varmmat på bål. Barna har med seg egen tursekk med drikkeflaske. Vi har også en grillhytte i barnehagen, denne er fin å krype inn i dersom været er altfor ruskete til å nyte maten ute i. Da koser vi oss gjerne med ostesmørbrød inne i grillhytta.

Å gå på tur gir mange gleder, og er veldig lærerikt. Vi kan benytte oss av de fleste fagområdene på slike turer.

Alle årstider har sine egenskaper som vi gjør oss nytte av på turer: løvblader om høsten, snø og is om vinteren, dyre -og fuglelivet som forandrer seg året rundt, blomster og insekter om sommeren osv.

Det å bruke sansene; lukte, se, smake, føle, høre, samt oppleve å få erfaring, er med på modningsprosessen. Når vi går på tur så trenger ikke selve turmålet være det viktigste med hele turen, men alt hva vi opplever på tur dit og hjem igjen. Kanskje ombestemmer vi oss på veien og bruker heller tid på å studere maurtua enn det opprinnelige turmålet. Det handler om å få lov til og utforske det barna synes er spennende og er nysgjerrig på: naturen, trafikken, se på byggeplasser og gravemaskiner, traktorer, se oss rundt om i nabolaget, landsbygda, andre lekeplasser etc.

Andre gleder vi opplever når vi er på oppdagelsestur i nærmiljøet er at barna kjenner stolthet og glede over sin egen mestring, for eks. å gå i nedoverbakke i kupert terreng, hoppe over dammer, balansere på fortauskanten. Og det å gå sammen med et annet barn, bidra til å hjelpe noen opp hvis det gikk litt fort i nedoverbakken, holde i hånda, gjøre ting sammen er med på å utvikle vennskap.

På turer må vi også gå i trafikken, og følge tur-regler. , Hvilken side av veien vi skal gå på skal læres, se oss godt for, bruke sansene til å se og lytte, viktigheten rundt bruken av refleksvest, og det å ha respekt for all slags kjøretøy i trafikken.